Återgång av förskott på arv

Hej! Min mor har precis avlidigt. Hon är omgift. För några år sen gav hon sitt hus (enskild egendom)med ett gåvobrev till min syster som inte skulle räknas som förskott på arv. Anledningen var att hon inte ville att hennes nya man skulle få del av huset. Detta har medfört att jag står arvslös? Enligt min syster får jag endast ut en fjärdedel av kontanterna som är kvar på min mors konto vilket är mycket mindre än husets försäljningsvärde.

Lawline svarar

Hej, Enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken ska en gåva till en bröstarvinge räknas som förskott på arv, om inte annat föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna antas ha varit avsett. Arvlåtarens avsikt kan framgå av en särskild föreskrift att gåvan inte skall avräknas som förskott på arv. Då din mor uttryckligen angett att gåvan av fastigheten till din syster inte skulle räknas som förskott på arv ska det som regel respekteras. Det finns dock en möjlighet genom 7 kap. 4 § Ärvdabalken att fastighetens värde ska räknas in vid laglottens beräkning. Regeln är tillämplig på gåvor där givaren vid gåvotillfället väntade döden inom jämförelsevis kort tid och dels på gåvor där givaren kunnat beräkna att till sin död få ha nyttan av den bortgivna egendomen. För att få tillämpa regeln krävs vidare att talan om detta väcks inom ett år från det att bouppteckningen efter arvlåtaren avslutades. Huruvida regeln är tillämplig i ditt fall kan jag dock inte svara på utan mer information om omständigheterna kring gåvan. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare