FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/01/2010

Gåva/förskott på arv

Vi är ett gift par. Min frus föräldrar har givit oss gåvor / förskott på arv vid två tillfällen. När gåvorna gavs fanns inget vilkor om enskild egendom i föräldarnas testamente, ej heller skrevs gåvobrev. När vi nu skall skiljas har min fru fått tillstånd en ändring i svärföräldrarnas testamente där arvet skall vara enskild egendom. Svärföräldrarna är äldre och har i viss mån tvingats till denna ändring. Vad gäller nu? Är gåvan min frus enskilda egendom eller gäller det som gällde då gåvorna gavs?

Lawline svarar

Hej, En gåva eller förskott av arv kan innehålla villkor om att den givna egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom. Ett sådant villkor ska dock ställas när egendomen lämnas och har inte ansetts kunna föreskrivas i efterhand. Gåvan är således inte din frus enskilda egendom. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare