Jacka mm försvann ur garderob på klubb.

I fredags blev min jacka stulen på en av stockholms inneklubbar.

När jag senare på kvällen skulle ta ut min jacka med min bricka som jag (betalat) för var jackan borta från deras garderob.

Har pratat med ägaren men vet inte mina rättigheter till 100%. Vill inte bli lurad.

Förutom jackan var det även en nyköpt kofta som jag gärna vill bli ersatt för. Detta betraktas väl inte som en ägodel såsom hörlurar tillexempel? Det måste vara rimligt att både kunna lämna in sin jacka och kofta när det är 15 minus grader ute men 20 grader i byggnaden?

Tacksam för vilket svar som helst du kan ge!

Lawline svarar

Hej!

Konsumenttjänstlagen är tillämplig på avtal mellan en konsument och en näringsidkare om förvaring av saker, t ex kläder i en garderob. Klubben har därför en skyldighet att utföra förvaringen fackmässigt, se https://lagen.nu/1985:716#P4S1 . Det betyder bl a att klubben måste ordna garderobverksamheten så att kläder inte kan försvinna så lätt. Att man inte kan lämna tillbaka kläderna som lämnats in tyder på att förvaringstjänsten inte utförts fackmässigt. I så fall är det fel på tjänsten, se https://lagen.nu/1985:716#P15S1 . Du har bl a rätt till bl a ersättning för de skador som du lider pga felet i tjänsten, t ex värdet av inlämnade saker som inte lämnats tillbaka (även koftan och saker som fanns i jackfickorna), se https://lagen.nu/1985:716#P16S2 .

En annan sak är att det många gånger är svårt att bevisa vad som lämnats in eller vad för något som fanns i fickorna samt värdet av inlämnade föremål. Du har dessvärre bevisbördan för detta liksom att avtal ingåtts om klubben skulle förneka det. Kvitton, brickan för återlämning av kläder, eventuell mailkonversation med ägaren kan vara användbart här. Kanske hade du några kamrater med dig den här kvällen som kan intyga vad som lämnades in?

Slutligen vill jag påpeka att konsumenttjänstlagen är tvingande till konsumentens fördel; lagens konsumentskydd kan inte avtalas bort, se https://lagen.nu/1985:716#P3S1 . Detta betyder att ansvarsfriskrivningar av typen "för inlämnade saker ansvaras ej" eller liknande inte gäller mot en konsument.

Hoppas du lyckades ta dig hem utan att bli förkyld!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare