FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/12/2009

Bodelning sambor

Min sambo krävde att jag skrev på en skuldsedel i samband med att han köpte en bil åt mig för gemensamt bruk. Tyvärr skrev jag på den men min fråga är den är inte bevittnad. Den skall återbetalas vid en separation där är vi nu. Hur giltig är denna? Min snart ex sambo vill heller inte dela på gemensamt bohag som införskaffades under gemensam tid 18år, han menar att eftersom han betalat för det mesta så är det hans men så säger ju inte lagen eller hur? Jag har arbetat deltid i 10år pga våra två gemensamma barn därav var vi i behov av bilen som jag nu måste sälja pga. detta.

Lawline svarar

Hej,

Vad angår skuldebrev så finns det egentligen inga formkrav för dess giltighet, varför det är giltigt även utan bevittning. Vad gäller gemensamt bohag som införskaffats för gemensamt bruk ska det på begäran av endera av er delas mellan er, oavsett vem som stått för kostnaden. Kan ni inte enas om bodelningen kan du ansöka om en bodelningsförrättare till tingsrätten.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare