Skuldtäckning vid bodelning i samboförhållande

Jag har varit sambo i tio år oh ska nu separera och vi har inget samboavtal. Jag har nu ett lån om 400.000kr som står enbart påmig men som gått till familjens konsumtion genom åren. Om jag yrkar täckning för den skulden i bodelningen hur räknar man då? Ska skulden räknas av vid nettovärdet och sedan dela resterande på två eller hur räknar man. kan ni snälla göra en uppställning.

Lawline svarar

Hej!

När ert samboförhållande upphör krävs för det första att någon av er begär bodelning för att sådan ska komma till stånd (8§ Sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376#P8S1).

Därefter går det till enligt följande:

1. Först ska avgöras vilken egendom som ska ingå i bodelningen.
Denna är endast er gemensamma bostad och ert gemensamma bohag (möbler, hushållsmaskiner och andra saker i hemmet som båda använder, ingenting annat - 6§ SamboL, se https://lagen.nu/2003:376#P6S1) OM detta anskaffats för er gemensamma användning. Denna egendom kallas för ”samboegendom”.
Saker som någon av er hade innan ni blev sambor ska däremot inte ingå i bodelningen eftersom detta alltså inte anskaffats för er gemensamma användning (3§ SamboL, se https://lagen.nu/2003:376#P3S1).

Vidare gäller också att endast sådan samboegendom som fanns när samboförhållandet upphörde ska beaktas, vilket är viktigt att hålla i minnet eftersom bodelning teoretiskt sett kan ske ganska lång tid efter att det egentliga samboförhållandet uppgör (samboförhållandet upphör när ni flyttar isär, 2§ SamboL, se https://lagen.nu/2003:376#P2S1).

2. När den samboegendom som finns är klargjord ska ni från det ni äger av denna, var för sig dra av de skulder ni hade NÄR samboförhållandet upphörde enligt 13§ SamboL (se, https://lagen.nu/2003:376#P13S1). Samboegendom ni äger tillsammans räknar ni hälften av värdet av var.
De skulder som får dras av är dock i första hand endast sådana som är direkt hänförliga till samboegendomen, t.ex. ett lån på en gemensam bostad eller ett mer allmänt lån för att köpa någon annan egendom som blivit samboegendom.

Vad gäller ditt lån på 400,000 kr för allmän konsumtion torde det inte vara hänförligt till samboegendomen, såvida du inte kan peka ut den samboegendom som köpts för pengarna (se ovan under punkt 1 beträffande vad som är samboegendom).
En sådan allmän skuld får enligt 13§ 2 stycket SamboL (se https://lagen.nu/2003:376#P13S1) endast räknas av mot din del av samboegendomen om du inte har någon annan egendom som den kan dras av emot. Följaktligen ska skulden i första hand avräknas mot t.ex. kapital du har på banken eller annan egendom som du äger och som inte är samboegendom (så kallad enskild egendom). Först om du saknar sådan får skulden dras av från DIN DEL av samboegendomen.

3. I nästa steg ska det som återstår av er respektive samboegendom läggas samman och värdet ska sedan delas lika mellan er båda (enligt 14§ SamboL, se https://lagen.nu/2003:376#P14S1).

Jag ska ta ett exempel:

Låt säga att du har samboegendom till ett värde av 200,000 kr och din sambo till ett värde av 250,000 kr. Du äger därtill annan egendom till ett värde av 100,000 kr (pengar på banken, kanske en bil eller fritidsfastighet vilket inte räknas som samboegendom) men har nämnda skuld på 400,000 kr som inte kan hänföras till samboegendomen. Din sambo äger vidare annan egendom till ett värde av 80,000 kr och saknar skulder.

DU:
Samboegendom
200,000

Enskild egendom
100,000

DIN SAMBO:
Samboegendom
250,000

Enskild egendom
80,000

Följande beräkning görs då:

Enligt utgångspunkten får du inte dra av din skuld mot din samboegendom utan täckning ska ske från din enskilda egendom. Eftersom du endast har 100,000 kr återstår det således 300,000 kr av skulden (hade du haft mer enskild egendom hade denna alltså använts för täckning så långt möjligt). I detta skede får du dock även göra avräkning från din samboegendom (300,000 – 200,000 = 100,000).
Den del av skulden som nu återstår, 100,000 kr, får inte tas med när din samboegendom ska läggas samman med din sambos egendom (man kan inte gå in med ”minus” i sammanläggningen enligt punkt 3 ovan). Istället går du in med 0 kr och din sambo med sin samboegendom på 250,000 kr vilket resulterar i summan 250,000 (0+250,000=250,000) som delas lika mellan er.
Värdemässigt ska ni utifrån dessa omständigheter få 125,000 kr var i bodelningen.
Du tar därutöver med dig nämnda resterande skuld på 100,000 kr som du får betala med din andel (vilket gör att det netto återstår 25,000 kr för din del) och din sambo behåller sin enskilda egendom på 80, 000 kr (och får totalt 205,000 kr med sig)

Ovanstående är alltså den VÄRDEMÄSSIGA fördelningen. Eftersom det i praktiken är vanligt att man inte betalar av samtliga skulder i samband med bodelningen blir den praktiska fördelningen (den så kallade bruttofördelningen) lite annorlunda:

Sammanlagda tillgångar i samboegendom är enligt ovan 450,000 kr (200,000+250,000).
Om din skuld inte betalas av direkt går du ifrån bodelningen med en skuld på 400,000 kr. Av denna skulle enligt föregående uppställning 100,000 kr täckas av din enskilda egendom, 200,000 kr täckas av din samboegendom och 100,000 kr tas med efter bodelningen och dras först från din andel.
För att du värdemässigt ska få ett plus på 25,000 kr måste du alltså i praktiken få med dig samboegendom på 325,000 kr vilket tillsammans med din enskilda egendom på 100,000 kr täcker skulderna och lämnar 25,000 kr i överskott. Således ska ni dela upp det så att du får 325,000 kr och din sambo 125,000 kr av totala 450,000 kr och du tar med dig hela skulden på 400,000 kr.

Hoppas du fick lite klarhet i hur ni bör gå tillväga.

Vänliga Hälsningar

Carl-Henrik BrännbergRådgivare