Gräns för fattigdom

Jag är pensionär och har 8500 kr per månad att leva på när skatten är dragen. Därav är 3700 hyra och bor på landet och har bil. Dessutom hemförsäkring, dator, tv och en skuld på 365 kr/mån. Hur mycket räknas som minimum att ha kvar att leva på när fasta avgifter är betalda?

Lawline svarar

Hej,

Jag kan inte svara på var gränsen går för fattigdom och om du skulle kvalificera för exempelvis socialbidrag eller något annat bistånd. Det är många faktorer som spelar in i beräkningen för det. Mitt tips är att kontakta Socialtjänsten i din kommun och höra om de kan hjälpa dig på något sätt. Det är många i Sverige som har låg inkomst, speciellt utsatta är pensionärer och studenter. Studenter har ca 7800 kr att leva på i månaden, men det innebär inte att alla studenter kvalificerar till bistånd eller bidrag. För vidare information i ditt enskilda fall kontakta din kommun.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare