FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/12/2009

Polisens agerande i anledning av missbruk av urkund.

Hej!

Jag har lite frågot kring urkundsförfalskning. I helgen försökte jag komma in på krogen med min systers pass. Vakten såg att det inte var jag och förde mig till en liten korridor vart jag får vänta på polisen. En polis kommer, han hälsar inte eller presenterar sig inte. Utan börjar direkt fråga person uppgifter osv. Jag som var orolig över vad som kommer hända frågade mycket, han blir irriterad och frågar mig om han måste hämta en till polis. Innan jag får gå och jag fortfarande inte vet vad det är som händer så frågar jag en polis om jag kan få låna telefon och ringa till min bror, visst säger han och ber mig följa med, vi går förbi en dörr, 2 st poliser och en vakt går till ett bord och ställer sig. Jag som skulle låna telefon kollar på dom och undrar var telefonen är, alla tre kollar snett på mig, får mig att känna mig as dum och ena polisen vräker ut spydigt att jag kan höra i receptionen om telefon. Mycket riktigt lånar jag telefonen. När jag ska gå därifrån så glor de på mig som om jag var värsta mördaren eller vad som helst, som att jag hade begått världens största brott. Så innan jag går ut pekar jag fingret åt en av dom. Vilket jag såklart ångrar bittert. En polis kommer springande mot mig och tar tag i min arm sten hårt, andra polisen tar tag i min andra arm ännu hårdare och de säger att jag får följa med till stationen. När de är påväg till polis bilen som står just vid öppningen vid krogen, försöker jag sätta min hand mot ansiktet, ville inte visa mitt ansikte för alla som stod i kön det kändes jätte skämmigt, men nej det fick jag inte då tar ena polisen tag i armen och rycker ner den, jag får ont i armen. Väl inne i bilen påväg till stationen, vägrar dom prata med mig, de ignorerar mig fast jag frågar saker. Sen när vi kommer till stationen får jag sitta där i en soffa å känna mig as dum i typ 10 min innan min bror kommer och vi går hem. Så var det verkligen nödvändigt att skämma ut mig och känna mig jätte kränkt för att jag ska sitt på en jävla soffa i 10 min? Jag skulle gärna vilja veta om jag kan lägga detta emot poliserna när det väl blir förhör osv.?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Urkundsförfalskning (BrB 14:1, se https://lagen.nu/1962:700#K14P1S1) och brukande av något som förfalskats (BrB 14:9, se https://lagen.nu/1962:700#K14P9S1) kräver att förfalskning förekommit, vilket inte verkar troligt i ditt fall, då jag utgår från att din systers pass är äkta i sig. Att använda någon annans identitetshandling och på så sätt utge sig för att vara någon annan är istället straffbart så som missbruk av urkund (BrB 15:12, se https://lagen.nu/1962:700#K15P12S1). Som du ser i lagtexten är det också straffbart att lämna ut identitetshandlingen med insikt om att den kommer att missbrukas, vilket alltså tar sikte på din syster, förutsatt att hon frivilligt lämnat ut passet till dig.

Missbruk av urkund har en straffskala om böter till fängelse i högst sex månader, i normalfallet. För grova fall dömes till fängelse i högst två år. Högsta domstolen har i NJA 2007 s. 319 ansett att grovt brott inte förelegat då en man utnyttjat sin tvillingbrors pass för att resa in i Sverige. I ditt fall rör det sig alltså med största sannolikhet om brott av normalgraden och straffet torde stanna vid 40-50 dagsböter, förutsatt att inte några försvårande omständigheter föreligger (t.ex. att du tidigare dömts för brott). Dagsbotens storlek bestäms utifrån din inkomst, men är alltid minst 50 kr (BrB 25:2, se https://lagen.nu/1962:700#K25P2S1). Döms du för brottet kommer du även att åläggas att betala 500 kr till brottsofferfonden (1 § lag om brottsofferfond, se https://lagen.nu/1994:419#P1S1).

Polisens agerande (rätt eller fel) påverkar inte det faktum att du har begått en straffbar gärning. Brottet från din sida fullbordades när du använde passet. Du kan alltså inte komma lindrigare undan i påföljdshänseende p.g.a. de efterföljande omständigheter som du beskriver.

Däremot gäller brottsbalken även för poliser. En polis kan alltså göra sig skyldig till t.ex. misshandel, ofredande eller förolämpning. Om ingen brottsrubricering är tillämplig, men polisen ändå åsidosatt vad som åligger honom eller henne i tjänsten, kan han eller hon dömas för tjänstefel (BrB 20:1, se https://lagen.nu/1962:700#K20P1S1) Emellertid har polisen i flera situationer rätt att använda tvång och/eller våld i tjänsten, vilket innebär att många gärningar som polisen företar inte utgör brott. Då du gjort dig skyldig till brott på vilket fängelse kan följa, har både entrévärden och polisen haft laglig rätt att gripa dig (RB 24:7, 2 st. se https://lagen.nu/1942:740#K24P7S1). Polisen har även haft rätt att bruka våld mot dig, om andra åtgärder varit otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna varit försvarligt (10 § 2 p. polislagen, se https://lagen.nu/1984:387#P10S1). Huruvida så varit fallet, kan jag inte bedöma utifrån din fråga, men anser du att t.ex. tjänstefel har begåtts kan du själv lämna in en polisanmälan angående detta.

Med vänliga hälsningar

Linus JonsonRådgivare