Upplysningsplikt mellan föräldrar

Har förälder 1 som har barnen varannan helg ett ansvar att meddela förälder 2 vart dom åker om dom lämnar kommunen.

Lawline svarar

Hej!

Även om det i många fall kan vara svårt i sådana här situationer är grundbulten i föräldrabalkens (se https://lagen.nu/1949:381#K6) regler vad gäller vårdnad och umgänge mm. Att föräldrarna till ett barn så långt det går ska samarbeta och underlätta för varandra så det blir så bra för barnet som möjligt.

Vad gäller upplysningsplikt är det i lagen stadgat om en sådan för den som barnet bor med i 6 kap 15 § 4st FB. I ditt fall förstår jag det som att det är förälder 2 som barnet i huvudsak bor med. Det som omfattas av denna upplysningsplikt är sådant som kan främja umgänget med den andra föräldern och inte varje trivial händelse som uppkommer i barnets liv. Utan det ska vara fråga om lite mer ingripande och/eller betydelsefulla händelser. Man pratar då om sådant som att flytta eller saker rörande skolgång. Ska barnet på en lång semester kan det också vara något som den andra föräldern bör få veta. Sedan självklart även vad gäller barnets hälso- och sjukdomstillstånd. Även sådant som ingår i barnets vardag (t ex kompisrelationer, fritidsintressen mm) bör man upplysa om för att göra umgänget så naturligt som möjligt.

Vad gäller den som umgänget varannan helg sker med (förälder 1) finns det ingen lagstadgad upplysningsplikt i samma utsträckning. Men ett någorlunda likt resonemang borde man kunna föra. Om man bara åker på en utflykt eller är borta över sin ”umgängeshelg” har man ingen plikt att informera om detta. Skulle det däremot röra som om lite mer ingripande händelser eller aktiviteter bör man underrätta om dessa. Som jag tidigare nämnt, främst för att barnet ska må bra och ha föräldrar som kan kommunicera med varandra.

Med vänlig hälsning

Daniel Jessen-WinboRådgivare