FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/12/2009

Avtalsformer

Vad är skillnaden mellan mutliga och skriftliga avtal??

Lawline svarar

Hej! Skillnaden är, precis som det låter, att de muntliga ingås muntligen och de skriftliga avtalen ingås skriftligen.
Detta kan ha stor betydelse i bevishänseende, det är förstås lättare att bevisa något som finns nedskrivet på papper än något som man bara muntligen har kommit överens om.
För vissa typer av avtal krävs att de ingås skriftligen, detta kallas för formkrav och gäller bland annat vid fastighetsköp.
Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare