Övertagande av hyresrätt

Hej Jag är sambo sedan snart 2,5 år. Vi har nu beslutat oss för att separera. Det är min sambo som står på hyreskontraktet och jag saknar dessvärre lägenhet. Jag fick säga upp mitt hyreskontrakt när vi flyttade ihop och min sambo bytte till sig en större lägenhet för att vi skulle kunna flytta ihop. Sambon har längre kötid i bostadsförmedlingen jämfört med mig. Min fråga är om jag kan skriva mig på hyreskontraktet och ta över min sambos hyreskontrakt när vi flyttar isär?

Lawline svarar

Hyresförhållanden regleras i jordabalkens 12:e kapitel (se https://lagen.nu/1970:994), även kallat hyreslagen (HL). Inledningsvis kan sägas att du inte har någon allmän rätt att bli inskriven i kontraktet, det är upp till din sambo och hyresvärden. Däremot kan du ha lagstadgad rätt att ta över hyreskontraktet efter din sambo. En faktor för vad som krävs är om du och din sambo är överens om ett övertagande eller inte.

Är ni överens finns följande möjligheter:

Ett övertagande av hyresrätten enligt 33 § HL. Här krävs det att lägenheten använts som gemensam bostad och att den tilldelats dig i bodelning enligt antingen 8 § sambolagen (då hyresrätten förvärvades för gemensamt bruk) eller 22 § sambolagen (då hyresrätten inte förvärvades för gemensamt bruk). Som frågan är formulerad verkar det som att er nuvarande lägenhet förvärvades för gemensamt bruk, varför du kan ha rätt till den om du begär bodelning. Har ni gemensamt barn och barnet ska bo hos dig kan du ha rätt till ett övertagande enligt 22 § SamboL trots att hyresrätten inte förvärvades för gemensamt bruk.

Ett övertagande enligt 34 § HL kan göras med tillstånd från hyresnämnden om förutsättningarna i denna paragraf är uppfyllda. Det krävs bland annat att ni varaktigt har sammanbott. Gränsen för varaktighet går enligt praxis vid tre år, vilket ni inte uppfyller. Då görs en bedömning dels om ni har haft för avsikt att sammanbo mer än tre år, vilket ni självklart haft under ert förhållande, samt om förhållandet avslutades oförutsett. Om ert förhållande har avslutats oförutsett framgår inte, men kraven är ganska höga. Bland annat har en äldre kvinnas död inte ansetts oförutsett. Vidare måste hyresvärden skäligen kunna nöja sig med dig som ny hyresgäst, vilket enbart torde vara ett krav på att du sak vara betalningsduglig.

Slutligen har du enligt 47 § rätt att ta över hyresrätten om din sambo frivilligt säger upp kontraktet och hyresvärden återigen skäligen kan nöja sig med dig som hyresgäst. Accepterar inte hyresvärden en förlängning av kontraktet för din del, enligt denna paragraf, krävs det av denne att hänskjuta tvisten till hyresnämnden för bedömning. Detta gör att du lugnt kan bo kvar.

Alternativen ett och tre ovan är även tillämpliga om du och din sambo inte är överens. Du har med andra ord goda möjligheter att ta över hyreskontraktet.

Mvh

Oscar RydénRådgivare