Gemensam ekonomi

om man är sambo sedan 20 år och ska dela på sig. vem äger tavlorna som min sambo köpt för pengar från den gemensamma ekonomin till det gemensamma hemmet?

Lawline svarar

Hej,

Jag uppfattar frågan som att du vill veta huruvida tavlorna utgör samboegendom eller inte, då ni står för en stundande bodelning i och med er separation.

Regler om samboegendom finns i Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376).

Enligt 3 § Sambolagen utgör samboegendom bostad och bohag som införskaffats för gemensamt användande. Med gemensamt bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Sådant bohag som uteslutande används för den ene sambons bruk räknas inte som samboegendom, se 6 § Sambolagen.

Bohaget omfattar allt inre lösöre som finns i hemmet, egendomen behöver inte vara nödvändig för hemmets skötsel för att räknas till bohag. Tavlorna utgör således samboegendom och ska ingå i bodelningen, se 8 § 1 st. Sambolagen.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare