Samboegendom

Jag och min f.d. sambo separerade i slutet av april 2009. Vi hade då bott ihop sedan oktober samma år. Innan vi flyttade ihop bodde jag som inneboende hemma hos honom och hans mamma. Jag var också skriven där i ca 3 mån. I slutet av Juni 2009 , då jag bodde hemma hos min f.d. sambos mamma köpte jag en hund. Min f.d sambo anser nu att hunden ska räknas in i bodelningen. Stämmer detta? Vi har haft hunden som vår gemensamma under tiden vi bodde ihop men den är ju inköpt innan vi blev sambo. Jag har även hört att hunden inte alls ska räknas till bodelningen då den inte är bohag enligt 3§ i sambolagen. Vid annan juridisk rådgivning har jag dock fått höra att hunden räknas på samma sätt som en sommarstuga. Vilket är riktigt?

Lawline svarar

Hej,

Vid bodelningen mellan sambor ska sambornas gemensamma bostad och bohag ingå om de förvärvats för gemensam användning, se 3 § Sambolagen https://lagen.nu/2003:376. Precis som du säger så är inte en hund varken bostad eller bohag och ska således inte ingå i bodelningen. Vad angår en sommarstuga ska inte den heller ingå i en bodelning, då den inte utgör sambornas bostad. Den som köpt egendomen i fråga förblir således dess ägare.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare