Jämkning med anledning av makes död samt bouppteckning

Hej! Min kompis fru dog här om veckan efter bara ca 1 1/2 år som gifta,hur gäller arvsrätten? en del menar att arvrätten gäller bara om man varet gifta i mint tre år,om så i fallet vad står det i lagen ?Min kompis fru har barn sen tidigare sk särkullebarn,får dom hämta något från deras gemensamma hem innan bouppteckning skett?

tacksam för ett snabbt svar.

Lawline svarar

Hej!

Lagen säger bara att det med hänsyn till bland annat äktenskapets längd är oskäligt att en make ska lämna ifrån sig egendom. Detta är en reglering för att förhindra att någon person ska kunna skilja sig rik. I förarbeten har sagts att vanligtvis efter 5 år borde allt giftorättsgods fördelas lika. Vad gäller din kompis skulle då 1,5/5 av allt giftorättsgods delas lika.

Men självklart uppkommer ett nytt problem då detta inte gäller då äktenskapet upplöses på grund av ena makes död. Vid ena makens död är enda jämkningsmöjligheten att behålla hela sin del av giftorättsgodset.

En bouppteckning ska göras innan arvskifte sker. I bouppteckningen klargörs vad det finns för tillgångar och skulder. Sedan sker en bodelning om inte efterlevande make använder jämkningsregeln ovan. I arvskiftet fördelas sedan egendomen, som efter avräkning av skulderna och efter eventuell bodelning, finns kvar.

Om arvingarna och make inte är överens om hur egendomen ska fördelas kan en skiftesman förordnas. Denna person har till uppgift att få arvingarna överens och om inte detta lyckas har han rätt att ändå fördela kvarlåtenskapen. Det är alltså inte tillåtet att innan bouppteckning ta egendom som tillhörde den döde.

Vänliga hälsningar,

Anton StrandbergRådgivare