Upphovsrätt

Hej alla på lawline!

Ni är mycket duktiga tycker jag och alla frågor och svar är så intressanta! Jag har nu två frågor som jag funderar över. Jag tycker att glasserien från Kosta boda med människoansikten av Ulrika Hydman Vallien är väldigt fin, dock dyr, 899 kr/per glas! Det har jag inte råd med. Eftersom jag är lite konstnärlig av mig, så hade jag tänkt köpa några snygga naturella glas och skålar och måla samma mönster som serien har, alltså gå till en butik och ta kort på allt och sen måla själv hemma. Nu undrar jag om det går eller om det är brottsligt på något sätt? Jag ska inte sälja, bara ha hemma (men min målade serie kommer se likadan ut som originalet). Sedan har jag tänkt trycka upp t-shirts som det står ”the republic of Sweden” på och sedan kanske också upp och ned vända kronor. Finns det något juridiskt hinder mot det och spelar det någon roll om jag visar upp mig offentligt med en sådan t-shirt, t ex på Oscarsgalan? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Angående glasserien så får du tillverka några få exemplar för personligt bruk utan att du bryter mot lagen, detta enligt 2 kap. 12 § Upphovsrättslagen, se https://lagen.nu/1960:729#P12S1. Med privat bruk avses främst bruk inom den närmaste familje- och vänkretsen men i viss mån också t.ex. bruk på arbetsplatsen. Det finns heller inget juridiskt hinder för dig att trycka upp och använda de t-shirts du beskrivit.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare