Sambor ingen arvsrätt

Hej.Jag är sambo med en kvinna från tyskland.Vi tänker köpa hus. Om någon av os dör,kan den andre parten sitter kvar i orubbad bo,eller måste den efterlevande sälja huset,om barnar villa ha ut sitt arvslott? det finns barn på båda sidor. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Enligt svensk rätt har inte sambor någon arvsrätt. Så om man vill vara helt säker på att den efterlevande sambon inte ska hamna i den situationen är det säkrast att skriva ett testamente där man ger sambon rätt att ärva huset. Man kan dock inte testamentera bort barnens laglott (vilket är halva den bortgångnes förmögenhet delat på antal barn), så det gäller att man har annan förmögenhet som täcker laglotten.

Mvh

Frida HenkowRådgivare