FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/11/2009

Likadelning vid bodelning

Min vän har varit sambo i 25 år och ska nu separera. Han och sambon flyttade gemensamt in i ett hus hon hade köpt för att de skulle bo i det tillsammans med sina barn. Han har lagt ner massor av arbetstimmar på huset och allt annat däromkring för att öka värdet på fastigheten. Kan denna arbetsinsats vara något han kan hävda vid en bodelning? Det är han som skött hushållet och barnen medan hon har fått ägna sin tid åt sitt egna företag.

Kan han som sagt hävda denna arbetainsata vid en bodelning?

Lawline svarar

Hej,

Vid en bodelning mellan sambor delas samboegendomen lika parterna emellan. Att den ena parten betalat mer eller att någon av dem utfört förbättrande arbeten som höjer värdet på egendomen påverkar inte likadelningen vid en senare bodelning. Din vän kan således inte hävda hans arbetsinsats.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare