Uträkning av arvslotter

Tre syskon ska ärva sin nyligen avlidna pappa: Tillgångar: 1200000 i kontanter, bostadsrätt marknadsvärde 2700000(köpt år 2002 för 800000), skuld 800000. Hur räknas arvet ut om lägenheten säljs och syskonen delar arvet i tre delar? Om ett syskon vill överta lägenheten: Hur mycket ska han betala och vad blir kvar till de två övriga?

Lawline svarar

Hej. Ni skall alla dela lika på arvet. Efter avdrag av skuld uppgår dödsboets tillgångar till 3100000 kr, (förutsatt att bostadsrätten säljs till det uppskattade marknadsvärdet, observera att ni måste betala skatt på vinsten vilket jag inte gjort avdrag för). Ni kommer därmed att ärva 1033333 kr vardera. Om ett syskon vill köpa ut de övriga två syskonen är pris något Ni måste komma överens om. Rimligen betalar syskonet 2/3 av marknadsvärdet vilket i så fall gör att de övriga två arvingarna får lika mycket som om fastigheten hade sålts till någon annan, alltså 1033333 kr.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare