Undantag från utmätning

Hej!

Hur ska beneficiereglerna användas?

Vilka principiella riktlinjer kan man skönja i materialet för gränsdragningen mellan fredad och icke-fredad egendom?

Lawline svarar

Hej,

tack för din fråga!

Reglerna om beneficium är aktuella då det är fråga om utmätning av egendom enligt bestämmelserna i Utsökningsbalken, UB. Som huvudregel gäller att lös egendom får utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären, eller att den ska anses tillhöra denne. Detta anges i 4 kap. 17 § UB, se https://lagen.nu/1981:774#K4P17S1. Gällande fast egendom får utmätning ske om det framgår att denna egendom tillhör gäldenären, 4 kap. 24 § UB, se https://lagen.nu/1981:774#K4P24S1.

Beneficiereglerna undantar viss egendom från utmätning, trots att egendomen egentligen anses tillhöra gäldenären. Vilken egendom som kan undantas från utmätning framgår av 5 kap. UB, se https://lagen.nu/1981:774#K5. Här sägs att undantag från utmätning kan ske på grund av hänsyn till gäldenären själv eller till dennes familj. Undantag kan också aktualiseras gällande föremål av särskild beskaffenhet, detta kan då exempelvis röra sig om föremål som inte får överlåtas till någon annan på grund av föreskrift vid gåva eller testamente. Enligt 5 kap. 14 § UB, https://lagen.nu/1981:774#K5P14S1 , är det upp till gäldenären själv att lämna de uppgifter som Kronofogden behöver för att kunna ta beslut om vilken egendom som ska undantas från utmätning.

Generellt sett gäller att lyxiga och dyrare föremål inte kan undantas från utmätning. Dock kan detta ändå bli fallet då gäldenären är i behov av den aktuella egendomen i sin förvärvsverksamhet. Föremål av mycket personlig karaktär blir heller inte föremål för utmätning. I vissa fall kan även egendom man använder sig av i hobby- eller idrottssammanhang anses vara av sådan personlig karaktär att de undantas. Nämnas kan även att det i flera rättsfall har framkommit att tv-apparater ansetts falla under bestämmelserna i 5 kap. UB och därmed undgått utmätning medan det för att en bil ska undantas har krävts att denna har använts i förvärvsverksamhet.

Vänliga hälsningar,

Ulrika LundgrenRådgivare