FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev22/11/2009

Formkrav för enkelt skuldebrev

Mitt ex är skyldig mig pengar. Vi har gjort ett skuldbrev fast oss mellan. Där det står våran personnummer, förnam, efternamn och hur mycket denna person har lånat. Nu undrar jag om ett sådant skuldbrev är giltligt?

MVH!

Lawline svarar

Hej,

Skuldebrevet ni upprättat är ett enkelt skuldebrev, vilket kännetecknas av att det är ställt till en viss person och specificerar vem det är som ska få betalt. Det finns inga direkta formkrav för hur ett enkelt skuldebrev ska utformas, även en utgivelse som är muntlig är giltig. Ur bevishänseende kan det dock vara bra att ha det skriftligt.

Det som kan tänkas vara bra att lägga till i ert skuldebrev är ett datum för när skulden senast ska betalas. Skuldebrevet bör även skrivas under av er båda och gärna bevittnas.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare