Nattklubbs ansvar för garderob

Tjenare

Jag var ute på en nattklubb i lördags. Hängde in jackan i en bevakad garderob och betalde 20kr. När jag senare skulle hämta ut jackan fanns den inte i garderoben (troligtvis bortslarvad av personalen där). När jag dagen efter ringer till chefen på företaget ber hon mig ta det via mitt försäkringsbolag?! Vad gäller? Har nattklubben fullt ansvar? Och ska nattklubben betala ut fullersättning för min jacka och de persedlar jag hängde in tillsammans med den? Krävs det i så fall kvitto? Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Knäcken i sådana frågor ligger i ifall det var en bevakad eller obevakad garderob. I ditt fall har vi att göra med en bevakad garderob som har tagit ut en avgift för att du ska få hänga in din jacka där varvid man kan bortse från svåra ansvarsfrågor. En bevakad garderob som du betalar för att hänga in din jacka hos har nämligen fullt ansvar. Skulle de av händelse satt ut en lapp i stil med ”för värdesaker ansvaras ej” eller liknande spelar detta ingen roll. Ni har nämligen ingått ett avtal där du för 20 kr har rätt att kräva att de bevakar/bevarar din jacka under den tiden du befinner dig på nattklubben. Detta följer av Högsta domstolens praxis i NJA 1946 s. 338 (även 1983 s.701, då gällde det dock en obevakad garderob varvid ett ytterligare resonemang förs).

I fråga om lagstöd gäller för garderobsinhängning att det är fråga om en tjänst (förvaring) som utförs varvid konsumenttjänstlagen (ktjl) blir tillämplig, 1 § ktjl se https://lagen.nu/1985:716. Övriga bestämmelser i lagen som aktualiseras är 4 och 9 §§ som säger att tjänsten blivit felaktigt utförd samt 31 § som stadgar nattklubbens skadeståndsskyldighet.

Vad gäller det de säger om att du ska vända dig till ditt försäkringsbolag är det i och för sig så att det är fullt möjligt. Dock kan jag tänka mig att du då får stå för en självrisk om minst 1000 kr som inte är så värst rolig. Därmed är det bättre att direkt kräva nattklubben på pengar.

Jag märker att du här har märkt det som kanske kan vara en svårighet, nämligen bevisningen. Har du kvitto på jackan är det självklart en fördel annars torde du även kunna kräva ersättning för vad som är normalt för en jacka. Vad som gäller övriga persedlar som du hade i fickor och liknande är det självklart att ersättning även kan krävas för dem. Vad gäller dessa eventuella saker är det givetvis omöjligt att föra bevisning om de och jag kan tyvärr inte svara på hur en domstol skulle göra i frågan. Vad jag dock kan tänka mig är att ersättning för vad man normalt bär på sig och rimlig ersättning för det inte skulle nekas i en eventuell vunnen tvist.

Skulle nattklubben nu fortsätta bråka har du en valmöjlighet hur du vill göra. Möjligheten att stämma dem inför domstol finns. Dock skulle jag i sådana fall råda dig att kontakta ett ombud för hjälp.

Hoppas jag givit dig den hjälp du behöver och hoppas det löser sig för dig!

Med vänlig hälsning

Daniel Jessen-WinboRådgivare