Normalt slitage - plugghål

Hej! Jag har en fråga angående om vad en hyresvärd kan kräva av den som flyttar. Jag har läst något om en formulering kring \"normalt slitage\". Min förra hyresgäst kräver mig på 1060 kr för 6 st plugghål, samt knappt märkbara fläckar, i en vägg i ett rum, och 1680 kr för 12 plugghål på en annan vägg. Detta efter att jag bott i lägenheten, en trea, i fyra år. Har de juridiskt rätt, kan inte plugghål ses som normalt slitage, och vad vänder man sig om man inte håller med?

Lawline svarar

Hej,

Enligt 12:24 Jordabalken har hyresgästen vårdplikt då denne bor i lägenheten, hyresgästen har oftast inte rätt att utan hyresvärdens samtycke göra några större ingrepp
Skada som uppkommer på lägenheten är hyresgästen skyldig att ersätta om de orsakats genom vållande eller oaktsamhet. Hyresgästen svarar dock inte för skador som uppkommit genom olyckshändelser eller som kan sägas utgöra normal förslitning.
Skruv-, spik- och plugghål brukar vanligtvis hänföras till normal förslitning men beror av antalet hål och storleken på dessa. En bedömning får göras i det enskilda fallet. För mer information och hjälp kan du vända dig till hyresgästföreningen och du kan också läsa mer på hyresnämndens hemsida. Fråga om normalt slitage behandlas dock inte av hyresnämnden utan vill man ta det vidare får man istället vända sig till tingsrätten.

Med vänlig hälsning

Hanna RehnRådgivare