Förhållandet tar slut, vad händer med gemensamma bilen?

Hej!

Jag och min tjej har gått isär. Vi köpte en bil tillsammans 2007 för 100.000 kr. Vi betalade 10.000 kr var i kontantinsats och har sen dess delat lika på alla betalningar av lånet. Nu vill jag ta över bilen, bilen är värd ca 68.000 enligt senaste värderingsuppgift. Hur mkt skall jag betala till mitt ex? Vi har 50.000 kvar i lån.

Lawline svarar

Hej,

I svaret utgår jag från att ni inte har varit gifta. Jag tolkar uppgifterna såtillvida att ni är samägare till bilen med 50% var, enligt Lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt, se 1§ p.2.
Ni kan givetvis göra upp själva hur ni vill lösa situationen. men med utgångspunkt att ni äger bilen med hälften är följande en rekommendation hur ni kan gå till väga:

Inköpspriset är 100. 000 kr.
Ni har enligt uppgifterna delat lika på kostnaderna och bilens värde är nu 68. 000 kr. Kvarstående skuld är 50. 000 kr. Gemensamt förmögenhetsvärde: 68. 000 – 50. 000 = 18. 000 kr. 6000 kr av dessa tillhör dig. 6000 kr tillhör din flickvän.

Beräkningen skulle givetvis kunna kompliceras om man beaktar att bilens värde kommer sjunka i takt med amorteringen av skulden. Jag väljer att bortse från det här.

Lämpligtvis betalar du därför 6000 kr till ditt ex. En rekommendation är att ni upprättar en skriftlig handling på överenskommelsen.

MVH

Gustav NittbyRådgivare