FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott01/12/2009

Får jag ta med kundregister till min nya arbetsgivare?

Hej! Om jag kopierar adressdatabaser eller kundregister ca. 50-100 000 adresser) när jag slutar på ett telemarketingföretag och tar med mig dom till mitt nya jobb på ett annat telemarketing bolag, vad klassas det som för brott? Vad kan straffpåföljden bli?

Lawline svarar

Hej!
Adressdatabaser och kundregister utgör s k företagshemligheter. Den som olovligen bereder sig tillgång till en företagshemlighet döms för företagssppioneri, se https://lagen.nu/1990:409#P3S1 . Brottet kan begås av både anställda i företaget och utomstående. Straffbestämmelsen omfattar dock bara olovliga beredningar. Om du har lovlig tillgång till informationen i ditt arbete kan du inte straffas för företagsspioneri. Straffskalan för företagsspioneri är böter till fängelse i två år. För grova brott är straffmaximum istället 6 års fängelse.

Om du ger din arbetsgivares kundregister till din nästa arbetsgivare blir ersättningsskyldig för de skador som din nuvarande arbetsgivare lider av att du missbrukar företagshemligheterna, se https://lagen.nu/1990:409#P7S1 . Observera att skadeståndsskyldigheten också omfattar förberedande av röjande under anställningen men faktiskt röjande efter att anställningen upphört.

Eftersom din fråga rör avslöjande av omfattande kundregister kan skadeståndsskyldigheten uppgå till mycket höga belopp. Jag vill därför starkt avråda dig från att ta med dig kundregistret till din nya arbetsgivare.

Se också Högsta domstolens avgörande NJA 2001 s 362 vilken du finner https://lagen.nu/dom/nja/2001s362 .

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare