Lös hund i marker där det finns vilt

Vad gäller när man färdas till fots i marker där vilt finns under jaktsäsong och vill ha hunden lös utan att ha jakträtt.

Lawline svarar

Regler som gäller lösa hundar i vår natur finns i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Lagen delar in året i två perioder, där olika regler gäller. Syftet med dessa regler är att skydda viltet i vår natur. Under sommarhalvåret, då djuren har ungar och naturen således är extra känslig, är reglerna också extra strikta.

Den första perioden är mellan 1 mars till 20 augusti. Under denna period gäller att hundar skall hållas under sådan tillsyn att de hindras från springa lösa i marker där det finns vilt, se https://lagen.nu/2007:1150#P16S1. Den andra perioden är ”övrig tid”, eller från 21 augusti till sista februari. Med vilt avses alla vilda däggdjur och fåglar och när viltet är fredat omfattar fredningen även ägg och bon.

Vad innebär då att hundar skall hindras att springa lösa? Man skiljer på okopplade och löslöpande hundar. En löslöpande hund springer på egen hand och utan hundägarens omedelbara kontroll, medan en okopplad hund är lös, men under förarens omedelbara kontroll. En hund får alltså vara okopplad under sommarhalvåret i marker där det finns vilt, men inte löslöpande.

Vad betyder okopplad hund, i dessa sammanhang? Lagstiftaren skriver i lagmotiven att okopplad innebär att hunden skall vara genomdresserad och i princip föras fot vid sidan. Kraven, på hundförarens kontroll över hunden, är således mycket stora för att hundägare skall få ha sin hund lös under sommarhalvåret i marker där det finns vilt. Dessa krav motsvarar i princip att hunden förs kopplad.

Under övrig tid gäller att hundar skall hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används till tillåten jakt. Att en hund jagar vilt är således aldrig tillåtet, annat än vid tillåten jakt.

Sammanfattningsvis så är rådet, mot bakgrund av ovanstående, att hålla hunden kopplad under sommarhalvåret i marker där det finns vilt. Om man känner att man vill släppa hunden lös, så bör man välja andra marker än t ex skog där det finns vilt. På ett fält kan man kontrollera att det inte finns vilt innan man släpper hunden. Därigenom slipper man, dels obehaget att hunden jagar vilt, dels risken att ställas till ansvars för brott mot lag om tillsyn över hundar och katter.

Med vänliga hälsningar,

Rådgivare