Gåvor till bröstarvingar innan sin bortgång

Hej. Kan föräldrar som har 3 barn ge 2 av barnen sin egendom som gåva, före sin död, utan att det tredje efter många år, kan begära sin laglott efter föräldrarnas död? Kan man inte ge bort det man har, till vem man vill?

Lawline svarar

Hej,

Gåvor som ges bort till bröstarvingar kan räknas som förskott på arv, ÄB 6:1. 1 st. Det innebär att gåvorna avräknas från gåvotagarens arv, ÄB 7:2. Regeln om förskott på arv är emellertid endast en presumtionsregel vilket innebär att om inga omständigheter visar på att gåvan inte var menad som förskott så antas gåvogivaren ha gett gåvan som förskott. Presumtionen kan alltså brytas om det exempelvis i ett gåvobrev framgår att gåvan inte är avsedd som förskott på arv.

Det finns dock det förstärkta laglottsskyddet i ÄB 7:4 som innebär att den bortgivna egendomen kan återbäras för att bröstarvingen ska kunna få ut sin laglott (halva arvslotten). Gåvan skall dock haft till syfte att likställas med ett testamente. Givaren ska alltså haft för avsikt med gåvan att reglera hur egendomen ska fördelas vid sin bortgång. I motiven till bestämmelsen anges att det främst är två situationer när denna kan tillämpas. Det första fallet är att gåvogivaren väntar döden inom jämförelsevis kort tid. Det andra fallet är när gåvan ges bort under villkor som medför att gåvogivaren till sin död fortfarande kan dra nytta av egendomen. Detta innebär emellertid inte att bestämmelsen inte skulle kunna tillämpas i även andra fall. Syftet med det förstärkta laglottsskyddet är att förhindra kringgående av bestämmelserna om laglotten. Skulle domstolen finna att detta syfte ligger bakom gåvorna kan möjligtvis bestämmelsen fortfarande tillämpas. Regeln är alltså ett undantag från den allmänna principen att egendomens ägare får förfoga över egendomen efter eget tycke och det finns en chans att det tredje barnet skulle kunna väcka talan för att utfå sin laglott.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar

Alexandra AlmRådgivare