Försäljning av fastighet från dödsbo

Vi syskon har ihop med 3 andra brorsbarn ärvt våran morbror. Bouppteckningen är klar. Fastighet finns att sälja. Hur gör man enklast. Kan man sälja direkt från dödsboet (vem undertecknar då köpebrevet) eller måste vi alla ställa oss som lagfarna ägare först.

Lawline svarar

Hej. Eftersom bouppteckningen redan är klar är det sannolikt enklast om Ni skiftar dödsboet först vilket innebär att samtliga dödsbodelägare blir andelsägare till fastigheten. Därefter kan Ni sedan gemensamt sälja fastigheten, efter det att Ni individuellt sökt lagfart på er respektive andel. Alternativt kan Ni sälja fastigheten direkt från dödsboet. Då måste Ni först söka lagfart på fastigheten för dödsboets räkning. Dödsboet kommer då att vara lagfaren ägare och samtliga dödsbodelägare måste komma överens om en försäljning. Samtliga dödsbodelägare företräder dödsboet och måste också underteckna köpebrevet. Detta innebär att Ni måste vänta med att skifta dödsboet tills försäljningen är genomförd och dessutom ändra bouppteckningen och redovisa köpesumman för fastigheten. Ni måste dessutom redovisa försäljning för dödsboets räkning vid nästa års deklaration och avsätta medel för en eventuell beskattning av vinsten. Skiftar Ni först fastigheten och säljer den därefter redovisar Ni istället försäljning var för sig i Er egen deklaration. Båda alternativen är ganska enkla. En fastighetsmäklare kan säkert hjälpa Er med all formalia.

Med vänlig hälsning

Martin ÅgrenRådgivare