Möjlighet att ge bostadsrätt i gåva

Har två söner, vill ge den ene bostadsrätt i gåva, kan jag göra det?

Lawline svarar

Hej!

Du kan utan problem ge din son en bostadsrätt i gåva. Bostadsrätt är lös egendom och inga egentliga formkrav behövs för själva gåvans giltighet. Att göra det på ett gåvobrev är dock att rekommendera.

Det kan också vara värt att notera att värdet på gåvan troligtvis kommer att räknas som ett förskott på arv och avräknas din son från ett eventuellt arv när du går bort. Detta enligt Ärvdabalkens 7 kap 2§ som du kan läsa https://lagen.nu/1958:637#K7P2S1.

Formellt måste också bostadsrättföreningen godkänna din son men detta är inget som påverkar själva gåvans juridiska status.

Vänligen

Joel DahlquistRådgivare