FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/11/2009

Pensionsrätt vid bodelning

Jag har en traditionell privat pensionsförsäkring hos Nordea och får dra av 12000 när jag deklarerar. Jag är gift och det finns barn, men inga gemensamma. Om min make dör ingår min pensionsförsäkring vid bodelningen. Som jag förstått av banken så skall den inte ingå. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

En pensionsförsäkring av den typ som du har hålls utanför en bodelning på grund av dödsfall om den som har pensionsrätten är den efterlevande maken, enligt Äktenskapsbalken 10:3, 2 stycket. Äktenskapsbalken hittar du http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm.

Om din make avlider kommer din pensionsförsäkring alltså inte att tas med i bodelningen, utan du kommer att ha kvar hela rätten till den.

Med vänlig hälsning,

Linn Ahlvik BörjessonRådgivare