Hur kan uppfinnaren skydda en idé utan patentmöjlighet?

Hej !

Det är så att jag har kommit på en idé som jag skulle vilja presentera och förhoppningsvis sälja till ett stort företag. Eftersom man inte kan patentera idén så misstänker jag att de kan först tacka nej till den och sedan använda den utan att betala någon ersättning till mig som uppfinaren. Vad kan jag göra för att skydda min idé ?

MVH

Lawline svarar

Hej,

Jag rekommenderar att du diskuterar frågan med företaget innan du ger dem information om din idé och skriver ett sekretessavtal med dem. Även om muntliga avtal också är giltiga, bör du se till att få till stånd ett skriftligt avtal som innehåller alla viktiga villkor, för att undvika problem att bevisa avtalets innehåll i framtiden.

Huvudregeln är att avtal ska hållas enligt Avtalslagens 1 §. Denna lag hittar du http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19150218.htm. Företaget kan därför bli skadeståndsskyldiga om de bryter avtalet.

Om det skulle bli en tvist om detta kan den i sista hand avgöras i domstol. Den som förlorar kommer då att få betala de totala rättegångskostnaderna, vilket kan bli dyrt. Därför är det bättre att du vid ett eventuellt avtalsbrott i första hand tar hjälp av en jurist och kontaktar företaget för att försöka nå en förlikning.

Eftersom jag inte vet vad din idé rör, kan jag inte avgöra om den faller under någon annan typ av immaterialrättsligt skydd. Faller den till exempel under Upphovsrättslagen, som du hittar http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm, är den automatiskt skyddad. Då har företaget ingen rätt att utnyttja den utan ditt medgivande och kan även med detta skydd som grund bli ersättningsskyldiga gentemot dig samt bli fällda för brott mot Upphovsrättslagen.

Med vänlig hälsning,

Linn Ahlvik BörjessonRådgivare