Ränta på förfallen fordran

Hej! Kan man begära ränta för förfallen faktura, även om det inte är villkorat i fakturan?

Lawline svarar

Hej,

Regler om ränta på fodringar återfinns i räntelagen, se https://lagen.nu/1975:635. Enligt 3 § utgår ränta från och med förfallodagen för fordran vars förfallodag är bestämd i förväg. Räntesatsen för dröjsmålsränta framgår av 6 §, vilken stadgar att räntan ska uppgå till referensräntan med ett tillägg på åtta procentenheter. Referensränta är en räntesats som bestäms en gång per halvår av Riksbanken och är sedan den 1 juli 2009 0,5 %.

Man kan alltså begära ränta för en förfallen faktura, även om detta inte är särskilt villkorat. Dröjsmålsräntan skulle för närvarande vara 8.5 % / år.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare