Förskott på arv

Ska få köpa sommarstugan av min far till ett mycket förmånligt pris.Vi är 4 syskon och jag undrar nu om vi kan skriva gåva mot vederlag och tillägga att det inte är förskott på arv.Gäller då mitt förmånliga köp utan konsekvenser den dag min far går bort!

Lawline svarar

Hej,

Enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637, presumeras en gåva till en bröstarvinge vara förskott på arv. Denna presumtion bryts dock om annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett.

Om ni vid köpet av sommarstugan skriver till att köpet/gåvan inte ska utgöra förskott på arv gäller detta och du riskerar inte några konsekvenser senare vid ett eventuellt arvsskifte.

Vänligen,

Andreas VinqvistRådgivare