Förskott på arv

hej det är så att min far för ett och halvt år sedan gav mig sin bostadsrätt som jag har stått för och betalar + kapital genom gåvobrev där det inte är förskott på arv nu har han avlidit och min 2 bröder som ej varit närvarande i min fars liv dom senaste mer än 3 år är nu enbart ute efter snabba pengar kan dom klandra det är så att min far ville att dom ska ha så lite som möjligt det finns kvar landställe,lite kapital

Lawline svarar

Hej!

Huvudregeln är att man antar att en gåva till en bröstarvinge (arvlåtarens barn) ska räknas av som förskott på arv. Har arvlåtaren uttryckligen sagt att det inte ska räknas av ska man dock respektera dennes vilja. Detta innebär att om du kan visa att det inte var avsett som förskott på arv så behöver du inte räkna av detta från ditt arv efter din far. Detta enligt 6 kap. 1§ Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) .

Det finns däremot en regel i 7kap. 4§ som stadgar att om arvlåtaren i livstiden bortgivit egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente, skall i avseende å gåvan vad i 2 och 3 §§ stadgat om testamente äga motsvarande tillämpning.

Detta innebär att om gåvan är att likställa med ett testamente så kan dina bröder klandra det om det inkräktar på deras laglott. Laglotten är hälften av arvslotten. 7 kap. 1§. Eftersom ni är tre bröder kommer laglotten att vara ungefär 16,7 % av hela arvet.

Om det du fått i gåva är värt mindre än hälften av all din fars egendom så är det inga problem. Om det däremot är värt mer än hälften så finns det en risk att dina bröder påkallar jämkning för att få ut sin laglott.

Vänligen

Bo OlssonRådgivare