Mors arvsrätt när avkomling är avliden

Ärver en mor, sin avlidne sons arv efter dennes far, som mamman tidigare varit gift med? Pappan avled nyligen och efterlämnade ett barn som är i livet, och en son som avlidit. Sonen hade inga barn, endast sin mamma som efterarvinge. Ärven mamman sin avlidna son?

Lawline svarar

Hej,

Enligt 2:1 Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) är närmast arvinge arvlåtarens barn, även kallad bröstarvingar. Enligt samma paragraf skall, om ett barn är avlidet, dennes avkomlingar träda i dess ställe.

Modern till barnet har således ingen arvsrätt, denna rätt är endast förbehållen den avlidnes avkomlingar.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare