Se till att eget barns make inte ärver

Jag har en dotter, som är gift med en utlänning,de har 4 gemensamma barn. Hon kommer någon gång i framtiden att få ärva del i en rel högt värderad fastighet.

Hur ska jag förhindra att hennes man om hon dör före honom, tilldelas fastigheten med fri förfoganderätt.

Jag vill naturligtvis att barnen ska bli ägare till fastigheten. Om hennes man blir ägare kommer han sannolikt ett sälja den och flytta till sitt hemland.

Lawline svarar

Hej!

Till att börja med kan du skriva fastigheten som din dotters enskilda egendom via testamente. Om då äktenskapet upplöses utan att hon dör är fastigheten skyddad mot maken. Om hon dör kommer den undantas från bodelning men som du är inne på kommer han inneha fastigheten med fri förfoganderätt tills han dör och barnen får fastigheten.

Ett sätt att fadern inte ska ta del av fastigheten är att du skriver ett testamente där du testamenterar fastigheten till barnen. Om barnen är omyndiga anger du också att förvaltning ska ske av någon annan än förmyndarna (föräldrarna) vilket medför att fastigheten frånhålls fadern men tyvärr också din dotter.

Vänliga hälsningar,

Anton StrandbergRådgivare