Häck växer över tomtgräns

Min granne har en enorm häck till 75 % även planterad på min tomt. Häcken växer vilt och upp till 3 meter horisontellt in på min tomt ( över 100 M2 av min tomt kan därför ej beträdas av mig ). Grannen vägrar klippa sin häck och jag kan t.ex. ej gå runt mitt garage ( där det normalt skall vara 3 meter till tomtgränsen ). Hur skall jag agera?

Lawline svarar

I tredje kapitlet Jordabalken (JB)(https://lagen.nu/1970:994) finns regler om rättsförhållanden mellan grannar.

Enligt 3:2 JB får du ta bort rot eller gren som tränger in på din fastighet från grannens om det medför en olägenhet för dig. Du ska dock först ha berett grannen att åtgärda problemet, om det kan antas att åtgärden kan medföra skada av betydelse för honom.

Med andra ord har du rätt att ta bort den del av häcken som växer in på din tomt, då den enligt uppgiften verkar medföra olägenhet för dig. Det kan vara smart att först ge grannen en chans att åtgärda problemet.

Vänligen,

Josefina BlomRådgivare