Bil undantagen utmätning

kan kronofogden ta en bil värde ca 15tusen ,man har utmätning på lön,tvungen att ha bil i jobb,skuld är till kronofogden på ca 14tusen,mvh

Lawline svarar

Hej,

Vid utmätning kan normalt viss egendom undantas. En bil kan undantas om du behöver den i dit jobb eller för att ta dig till jobbet om det inte är möjligt att ta sig dit via kollektivtrafiken. Detta gäller dock med förbehållet att bilen inte får vara värd så mycket att den ändå bör säljas så att du för köpeskillingen kan köpa en billigare bil (jfr 5:1 punkt 2 och 5:4 utsökningsbalken se https://lagen.nu/1981:774#K5).

Med reservation för att gränsen för hur dyr bilen måste vara för att den i alla fall ska ingå i utmätningen kan ha ändrats, bör den gå runt 60 % av basbeloppet vilket utgör ungefär 25700 kr.

Med vänlig hälsning

Natalie LindgrenRådgivare