Upphörande av upphovsrätt för spelfilm

Hej,

Jag har en fråga kring upphovsrätt. Hur lång tid efter första utgivning blir en spelfilm fri att använda utan copyright-innehavarens tillstånd? Tänker då att upphovsmän och medverkande förmodligen varit anställda hos filmbolaget vid inspelningen, alternativt fått betalt för \"allt i ett\", och inte har rätt till någon ekonomisk ersättning vid vidareanvändning.

Konkret. Om jag har tillgång till en svensk spelfilm från 30-talet - kan jag då klippa in ett inserat ur denna i en ny produktion utan att klarera rättigheter. Ser fram emot ett klargörande.

Lawline svarar

Hej,

Enligt 4 kap. 43 § URL (https://lagen.nu/1960:729) gäller upphovsrätten till ett filmverk intill utgången av sjuttionde året efter dödsåret för den sist avlidne av huvudregissören, manusförfattaren, dialogförfattaren och kompositören av musik som har skapats speciellt för verket. Upphovsrätt gäller således med största säkerhet fortfarande för en svensk spelfilm från 30-talet och kan således inte användas fritt.

Mvh,

Sara HanssonRådgivare