Företags rätt till ersättning för kursdeltagares avhopp

Hej!

Jag skulle gått en massageutbildning men har insett att jag inte har pengar till det. Nu kräver kursen att jag ska betala 17000 kronor - hela kurskostnaden pga att jag ej avanmält mig i god tid. Är detta verkligen rimligt att jag ska betala hela kursavgiften? Tycker det verkar orimligt.

Lawline svarar

Hej,

Du och företaget som ger massageutbildningen har ingått ett avtal där företaget förpliktigar sig att tillhandahåll utbildningen och du förpliktigar dig att betala för din plats i kursen. Nu när du inte längre vill gå kursen vill du frånträda avtalet i förtid. Avtalet rör en immateriell tjänst och det finns ingen lagstiftning på området vilket medför att ni är bundna av avtalsvillkoren i avtalet mellan er. Avtalsvillkor kan dock jämkas enligt 36 § avtalslagen, men Högsta domstolen tillämpar bestämmelsen restriktivt även om den tillämpas i större utsträckning på konsumentförhållanden och till förmån för en part med underlägsen ställning. Avtalsvillkoret måste vara oskäligt för att 36 § avtalslagen ska kunna tillämpas. Som ovan nämndes är det endast i undantagsfall domstolen jämkar avtalsvillkoret eftersom huvudprincipen i svensk rätt är att avtal ska hållas.

Finns det en avanmälningsskyldighet så har du förlorat möjligheten att avanmäla dig från kursen utan att någon grund för avanmälningen föreligger. Du kan dock fortfarande frånträda avtalet på grund av ändrade förhållanden efter avtalets ingående. Tyvärr torde inte bristande ekonomiska förutsättningar vara en sådan giltig grund till frånträdande.

Din situation påminner mycket om ett mål som prövades i Högsta domstolen för några år sedan (NJA 2002 s. 644). Målet rörde en kursdeltagare som avbrutit en kurs för att han hade fått anställning och frågan var om han var betalningsskyldig för resten av kurstiden. Högsta domstolen fann att om det inte har reglerats i avtalet hur de ekonomiska mellanhavandena ska regleras när du avbryter kursen kan ledning hämtas från konsumenttjänstlagen (KtjL). När någonting inte regleras i ett avtal kan man nämligen fylla ut de luckor som finns med lagar. I 42 § KtjL är det tillåtet för en konsument att göra en avbeställning, men konsumenten blir då ersättningsskyldig.

Eftersom bristande ekonomiska förutsättningar inte är ett godtagbart skäl att avbeställa så omfattar ersättningen förluster i form av kostnader för den återstående delen av tjänsten samt förlust för att företaget inrättat sig efter uppdraget att utbilda dig.

Var kursen fulltecknad och någon annan sannolikt skulle tagit din plats om du aldrig anmält dig eller avanmält dig i tid så har företaget inrättat sig efter din anmälan och förlorar pengar om du inte tänker fullgöra din del av avtalet. Du måste då ersätta företaget för dess uteblivna vinst, alltså kursavgiften, med avdrag för de besparingar företaget vidkänt på grund av att din plats står tom. Har de haft en möjlighet att låta en ny elev ta din plats torde företaget inte ha rätt till ersättningen för utebliven vinst eftersom de då får kursavgift av eleven. Företaget får nämligen inte bli överkompenserat.

Konsumenttjänstlagen finner du https://lagen.nu/1985:716#P42S1

Vänliga hälsningar

Alexandra AlmRådgivare