FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt11/09/2005

Skadestånd på grund av hål i trottoar

Hej, min mamma råkade snubbla på grund av ett hål i trottoaren och föll så illa att hon bröt benet. Vem bär ansvaret för detta och kan hon kräva skadestånd?

Lawline svarar

Vägverket är normalt väghållare för allmänna vägar. För kommunala vägar är i kommunen väghållare. Även fastighetsägare kan vara ansvariga för vissa gator. Men exakt hur ansvaret är fördelat kan skifta från kommun till kommun. Som regel är att den som har ansvaret har ett s.k. culpaansvar dvs om den ansvarige för trottoaren av vårdslöshet underlåtit att utmärka hålet i trottoaren blir denna skadeståndsskyldig. I bedömningen vägs hur mycket möda det skulle behöva läggas för att märka ut platsen i förhållande till dels vilken effekt det skulle ge dels hur sannolikt det är att någon kommer gående på trottoaren och trillar ner men också och hur farligt hålet bedöms vara. I Detta fallet tycker jag det verkar vara ett fall där din mamma kan yrka på skadestånd.
Rådgivare