Uppsägning vid provanställning

Jag har fått en tidsbegränsad anställning från den 1 september 2009 till den 1 mars 2010, det är en provanställning med 1 månads ömsesidig uppsägningstid.

Efter 1 vecka får jag meddelande per telefon att avtalet inte längre är aktuellt. Jag har ännnu inte erhållit någon skriftlig uppsägning. Jag har sagt upp mig från mitt förra jobb, flyttat till annan ort, men tack och lov nu fått tillbaks min tidigare anställning.

Jag har inte lidit nån ekonomisk skada förutom tid och energi till att ordna allt praktiskt kring flytten på 100 mil.

Vad jag förstår är detta ett avtalsbrott, kan jag begära skadestånd och vad är det som gäller i mitt fall?

Lawline svarar

Hej,

Utgånspunkten i arbetsrätten är att avtal om anställning gäller tillsvidare men undantag för tidsbegränsad anställning görs i vissa fall, t.ex. ifråga om provanställning. Avtal om provanställning får ingås för längst 6 månader och under denna tid har arbetsgivaren såkallad fri prövningsrätt. Detta innebär att arbetsgivaren fritt kan säga upp under denna tid utan särskild grund för uppsägningen. Om någon uppsägning inte sker övergår anställningen vid prövotidens utgång till en tillsvidareanställning. Se lagen om anställningsskydd https://lagen.nu/1982:80.

Arbetsgivarens fria prövningsrätt är dock inte helt obegränsad. Bl.a. måste arbetsgivaren iaktta eventuell avtalad uppsägningstid samt underrätta och överlägga med arbetstagaren och dennes fackförening. En uppsägning ska dessutom göras skriftligen.

För din del innebär detta att någon rättslig prövning av uppsägningen som sådan inte kan ske eftersom arbetsgivaren inte behöver några skäl vid tidsbegränsad provanställning. En prövning kan dock ske av tillvägagångssättet eftersom ingen skriftlig uppsägning lämnats och uppsägningstiden inte iakttagits. Eventuellt kan du ha rätt till skadestånd för ekonomisk förlust och den kränkning uppsägningen inneburit, här görs dock bedömningen i det enskilda fallet. Påpekas bör även att det ofta finns kollektivavtal som reglerar området ifråga.

Vänliga hälsningar,

Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare