Vad innebär ett strafföreläggande?

Hej!

Jag och en kompis har blivit anmälda för skadegörelse på en toalett. Vakterna kom in på toaletten och trodde att vi hade utfört skadegörelsen. När polisen senare kom sa jag ja när han frågade om jag ville ha straffföreläggande, är det att räkna som ett erkännade? Jag var rätt så berusad och fattade inte riktigt vad strafföreläggande innebar. Både nekade till anklagelserna. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En åklagare kan utfärda ett strafföreläggande istället för att väcka åtal. Om gärningsmannen skriver under strafföreläggandet innebär detta dels att man erkänner gärningen och dels att man godtar det förelagda straffet.

Tillvägagångssättet vid ett strafföreläggande är skriftligt. Åklagaren utfärdar ett strafföreläggande på grundval av en polisrapport som gärningsmannen därefter har en viss tid på sig att underteckna, se RB 48 kap https://lagen.nu/1942:740#K48

Om denne nekar till anklagelserna och vägrar skriva under, får åklagaren istället väcka åtal i vanlig ordning. En polisman får alltså inte utfärda ett strafföreläggande och att du enbart sagt till denne att du vill ha ett sådant räknas inte som ett erkännande. För att ett strafföreläggande ska anses godkänt krävs att man skrivit under eller betalat in hela det förelagda beloppet, se RB 48 kap 9§ och 11§.

Ett godkänt strafföreläggande gäller som lagakraftvunnen dom, men kan angripas genom resning eller klagan över strafföreläggandet. Regler om detta återfinns i RB 59 kap 6-9§§, se https://lagen.nu/1942:740#K59

Ett strafföreläggande kan undanröjas t.ex. om godkännandet inte kan ses som en giltig viljeförklaring. Detta kan vara fallet t.ex. om den som undertecknade strafföreläggandet inte insåg vad det var han eller hon skrev under.

Hoppas svaret varit till hjälp!

Med vänlig hälsning,

Caroline NilssonRådgivare