Hyresvärds godkännande av ny hyresgäst

Hej,

Jag har en HR och skulle vilja köpa radhus/villa pga förändrade familjeförhållanden. Har min privata hyresvärd rätt att neka mig tillstånd till detta om säljaren har \"byteskrav HR\" i sin försäljning?

Lawline svarar

Hej,

Det är hyresvärden som bestämmer vem som skall få hyra lägenheten. Hyresvärdar kan ha krav så som att den tilltänkta hyresgästen inte har betalningsanmärkningar, att denne har goda referenser och dylikt. Du som nuvarande hyresgäst kan inte ställa krav på att din hyresvärd måste acceptera personen som säljer sitt hus till dig i utbyte mot din hyresrätt. Prata med din hyresvärd om din situation, oftast går sådana här saker att lösa.

Lycka till!

Emma NordinRådgivare