FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/10/2009

Bodelning sambor - samägd fastighet

Hej! Jag undrar vad som gäller vid bodelning av fastighet i samband med separation (sambor), där jag äger 30/100 och han 70/100 av lagfarten för en villa. Jag har sedan 2 månader flyttat till en BR, medan han bor kvar i villan. Problemet är att jag vill sälja min andel till honom, men han vill inte köpa den.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Enligt 8§ Sambolagen (den hittar du https://lagen.nu/2003:376) så ska all samboegendom fördelas mellan parterna, när samboförhållandet upphör, om någon av samborna begär det. Samboegendomen är den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget. Äger ni fastigheten tillsammans och den är er gemsamma bostad utgör den samboegendom enl. 5§. Detta gäller så länge den inte är någons enskilda egendom. Enskild egendom kan det vara ex. genom villkor i gåva, testamente eller genom avtal.

En begäran om bodelning ska framställas inom ett år från det samboförhållandet upphörde. Samboförhållandet anses upphört när ni flyttat isär.

Innan bodelning görs har man rätt att göra avdrag för att täcka sina skulder enl. 14§. Det som återstår efter skuldtäckningen ska därefter delas lika mellan samborna.

Enl. 17§ ska den sambon som övertar bostaden betala motsvarande belopp i pengar. Om bodelning sker utan att någon tar över bostaden utan ni har den med skilda andelar så äger ni den med samäganderätt. Då gäller samäganderättslagen (se https://lagen.nu/1904:48_s.1)

Enl. 6§ samäganderättslagen har du som delägare då rätt att få fastigheten utbjuden på offentlig auktion.

Vänligen

Bo OlssonRådgivare