Förhandling eller överläggning

Om en arbetstagare varslas pga. av ilojalitet och denna person EJ är medlem i facket så sker förhandlingen direkt mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Om arbetstagaren då - direkt efter varslet - går med i facket:

1. Är då facket den riktiga förhandlingsrepresentanten för arbetstagaaren?

2. Eller måste det fackliga medlemskapet vara etablerat innan varslet för att facket skall vara arbetstagarens förhandlingsrepresentant?

Tack!

Lawline svarar

Hej,

Om en arbetstagare varslas p.g.a. illojalitet är det en uppsägning eller ett avskedande grundat på personliga skäl , se LAS 7 § resp. 18 § https://lagen.nu/1982:80#P30S2. Enligt LAS 30 §, se https://lagen.nu/1982:80#P30S2, skall arbetsgivaren varsla arbetstagaren 2 veckor i förväg när det gäller uppsägning resp. 1 vecka i förväg när det gäller avsked. Om arbetaren är fackligt ansluten skall arbetstagarorganisationen också varslas. Enligt LAS 30 § 2 st. har arbetstagaren och arbetstagarorganisationen rätt till överläggning med arbetsgivaren om den åtgärd som underrättelsen och varslet avser. En förutsättning är dock att överläggning begärs senast en vecka efter det att underrättelsen eller varslet lämnades. Är arbetstagaren ej medlem i facket vid varslet kommer således ej facket underrättas varför det inte heller kan bli aktuellt med överläggning med facklig representation.

Det finns dock en möjlighet för facket att hålla förhandling med arbetsgivaren även senare. Arbetstagarorganisation har rätt till förhandling med arbetsgivare i fråga rörande förhållande mellan arbetsgivaren och sådan medlem i organisationen, som är eller har varit arbetstagare hos arbetsgivaren, se MBL 10 § https://lagen.nu/1976:580#R3. Uppsägningen och avskedande är en frågor rörande förhållandet mellan arbetstagaren och arbetsgivaren.

Det spelar alltså i detta fall ingen roll att medlemskapet i fackföreningen etablerats efter att uppsägningen skett, fackföreningen är ändå behörig att förhandla enligt MBL 10§.

Med vänlig hälsning

Samuel LundbergRådgivare