Medborgarskap för barn med svensk mor och utländsk far.

Hej,

Jag har en fråga.

Om en svensk kvinna får ett barn med en man som har ungerskt medborgarskap, men de bor i sverige. Vilken medborgarskap får barnen som föds?

Lawline svarar

Hej,

Olika länder tillämpar olika regler för hur man förvärvar medborgarskap. Det finns två huvudprinciper, på latin jus soli och jus sanguinis.

Jus soli innebär att ett barn förvärvar medborgarskap om det föds i landet.

Jus sanguinis innebär att rätten till medborgarskap i viss stat följer med barnets härstamning, d v s föräldrarnas (vanligen i första hand moderns) medborgarskap. Sverige, liksom de flesta europeiska länder, tillämpar som huvudregel Jus sanguinis.

Enligt din fråga är modern svensk medborgare, vilken enligt den svenska medborgarskapslagen innebär att barnet får svenskt medborgarskap oavsett vart barnet föds.

Ungerns lagstiftning avseende medborgarskap känner jag inte till, men jag vet att Ungern liksom Sverige tillåter dubbla medborgarskap. D v s om Ungerns lagstiftning medger ungerskt medborgarskap för ett barn som föds utomlands med en utländsk moder men en ungersk fader blir barnet både svensk och ungersk medborgare.

Hoppas att du är nöjd med svaret!

Med vänlig hälsning

Kristina LjungströmRådgivare