Restaurangägares rätt att neka någon inträde

Finns det någon juridisk reglering som ger en näringsidkare (restaurang) rätt att neka en person tillträde till restaurangens allmänna del? Någon diskrimineringsgrund föreligger ej utan förbudet berör endast klädsel eller ålder.

Finns det motsattsvis någon reglering som förbjuder en närinsidkare att neka någon tillträde? Alternativt kanske det finns en författning som stadgar att en restaurangägare som upplåtit sin lokal för servering är skyldig att bereda allmänheten samma vilkor?

Önskar även relevant lagrum..

Lawline svarar

Hej,

Principen om avtalsfrihet är det som möjliggör att restaurangägare kan sätta upp egna regler för vilka gäster som tillåts besöka restaurangen. Den gäller eftersom ett avtal i själva verket sluts mellan två parter när en privatperson tar del av en privatägd verksamhets tjänster. För avtal i allmänhet gäller Avtalslagen, som du https://lagen.nu/1915:218. Det finns inget direkt lagstöd för avtalsfriheten, utan den är en grundläggande civilrättslig princip som är allmänt vedertagen i svensk rätt.

Den begränsning som finns är just det du nämner, det vill säga diskrimineringsgrunderna. Dessa är ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse samt sexuell läggning. Om någon nekas tillträde eller samma service som andra gäster på restaurangen på grund av någon av dessa grunder, kan näringsidkaren dömas för olaga diskriminering enligt Brottsbalken 16 kapitlet, 9 §. Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Med vänlig hälsning,

Linn Ahlvik BörjessonRådgivare