FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/08/2009

Sakskada, hur får jag ersättning?

Jag har under en viss period lånat ut pengar till en före detta kompis, en summa av totalt 950kr är han fortfarande skyldig mig, eftersom han gjorde sönder en tröja (vilken var min egen) som var värd 899kr. Det har gått säkert ett halvår nu och nu hävdar han att om han lämnar tillbaka tröjan (lagad) och ger mig 300kr så är han fri från sin skuld, vilket jag inte tror på riktigt. Hur ska jag gå till väga för att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej Enligt Skadeståndslagen 2:1 så ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållat sakskada, ersätta den skadan. Du har alltså rätt till riktig ersättning. Du kan vända dig till kronofogden (klicka www.kronofogden.se)och ansöka om betalningsföreläggande p.g.a. den skuld han har till dig, eller ansöka om stämning (klicka http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____799.aspx) till tingsrätt. Ansökan till tingsrätt kostar 450 kr och ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr som grundavgift. Du kan dock begära ersättning för rättegångskostnader i det fall att du vinner tvisten. Vänligen
Lawline Rådgivare