FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt20/11/2005

Skadeståndsberäkning

Jag har gjort polisanmälan för "stöld av växter" enligt tidigare ställd fråga till lawline. Polisen har nu bett mig precisera mitt skadeståndsanspråket. Jag funderar på om jag kan begära ersättning för följande punkter: *Växternas värde *Min tid för att hantera stöldanmälan etc. *Min tid för inköp av nya växter eller *En trädgårdsmästares hjälp att införskaffa nya växter. *Beräknade kostnader för trädgårdsmästares hjälp att plantera nya växter *Kränkning *Lidande *Uppskattad värdeminskning för fastigheten. Vad är i så fall en rimlig timkostnad för eget arbete? Jag anser mig mycket kränkt av att växter jag uttryckligen sagt att hon inte får ta ändå stulits. Jag tycker också att jag lidit av pressen inför vänner, grannar och släktingar att behöva göra rättsak av detta. Vad är en rimlig nivå på ersättningskrav för kränkning? Finns det någon praxis för kränkning/lidande?

Lawline svarar

Som jag nämnde i det förra svaret beräknas eventuellt skadestånd utifrån vad det kostat dig att ersätta de förlorade växterna. Kostnaden beräknas utifrån återanskaffningspriset dagen då växterna togs. Dessutom kan du få ersättning för den eventuella tidsspillan som återanskaffandet orsakat dig och även för eventuella omkostnader såsom omplantering eller liknande. Kostnaden skall dock beräknas till lägsta möjliga pris och det är du som måste styrka att du haft eller kommer att ha de utgifter du kräver ersättning för. När det gäller ersättning för kränkning krävs att ett brott har begåtts. Förmögenhetsbrott som det här är fråga om är sådana brott som normalt inte i sig anses utgöra en kränkning. Dock kan förhållanden i det enskilda fallet såsom att brottet skett i någons hem i vissa fall tala för att kränkningsersättning ändå skall utgå. Att uttala sig om någon summa är vanskligt, med tanke på avsaknad av praxis men 5 000 kr brukar vara den lägsta summa som begärs. Någon ersättning för lidande kan inte bli aktuell när det gäller sakskada utan enbart vid personskador.
Rådgivare