Utmätning av makas lön

Hej

jag har en del skulder o tänker gifta mig o nu är min fråga kan kronofogden gå in o mäta ut LöN på min maka om så är fallet kan man skydda den på något vis efter som det inte är hennes skulder

Lawline svarar

Hej!

Om du gifter dig behöver din maka inte vara rädd för att kronfogden ska mäta ut hennes lön. Skulderna är personliga och hänför sig till dig som gäldenär. Enligt 4:17 i Utsökningsbalken får lös egendom (dvs. pengar, möbler m.m.) mätas ut om det framgår att egendomen tillhör gäldenären.

Dock modifieras denna regel något av 4:18 och 4:19 UB. I dessa står det att gäldenären ska anses vara ägare till den egendom som påträffas i hans besittning (4:18) eller om han är gift har i gemensam besittning med sin fru (4:19). För dig kommer antagligen 4:19 orsaka mest problem. Det är nämligen så att om du och din fru flyttar ihop och kronofogden därefter riktar en utmätning mot dig, så kan det finnas risk för att de även tar din frus lösa egendom för dina skulder. Vad som ankommer på dig är då är att bevisa genom kvitton m.m. att egendomen är din frus privata. Om du klarar att göra det sannolikt att det förhåller sig på detta sätt kan kronofogden inte utmäta egendomen.

Det finns dessutom egendom som uttryckligen i lagen undantas från utmätning. Dessa undantag finns till för att gäldenären även efter en utmätning ska kunna leva ett drägligt liv. Undantagen finner du i kapitel 5 UB.

Mvh

Anders SvenssonRådgivare