Offentliga handlingar i en konkurs

Är handlingar i en konkurs - dvs konkursförvaltarens papper, försäljningar etc offentliga?

Lawline svarar

Hej!

Du undrar om alla handlingar i en konkurs är offentliga. Det som kan sägas om konkursförvaltarens arbete är att det i sig inte står under offentlighetsprincipen. Konkursförvaltarens egna anteckningar och liknande är alltså inte offentliga. Dock finns det vissa handlingar som konkursförvaltaren ska skicka in till tingsrätten och när dessa kommer dit blir de offentliga och kan alltså begäras ut från tingsrätten. De handlingar som ska skickas in är konkursansökan, bouppteckning d.v.s. tillgångar och skulder, förvaltarberättelsen samt förvaltarens slutredovisning. Utöver detta ska konkursförvaltaren varje halvår lämna en rapport till tingsrätten om vad som händer i konkursen och här finns då information om exempelvis försäljningar. Även avtal bifogas ofta vilket gör att även dessa blir offentliga.

Hoppas detta var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Rådgivare